Miért a LED?

tovább...

Fénytechnika



Heliport

Az elmúlt években örvendetes módon fejlődött Magyarország légimentő hálózata. Szükségessé vált mind több kórházi helikopter leszállóhely (továbbiakban heliport) létesítése, vagy a meglévők felújítása, új légimentő bázisok építése. Azonban világítás nélkül a heliportok csak nappal használhatóak, a mentés az éjszaka leszálltával a földfelszínre kényszerül.

Ezért elengedhetetlen a heliportok szakszerű, szabványos megvilágítása. Társaságunk tevékenységének egyik fő ága a korszerű, LED-es heliport fényrendszerek tervezése és kivitelezése szigorúan saját gyártmányú eszközökkel. Hogy milyen előnyökkel bírnak a LED-es fényforrások a hagyományosokkal szemben, megtekintheti itt.

Alábbiakban röviden bemutatjuk a heliport fényrendszerünket:

Szegélyfények.

Körsugárzó lámpatestek a FATO és TLOF zónák kijelölésére, fehér ill. zöld fényűek. Lehetnek burkolatból kiálló, illetve süllyesztett kivitelűek. Jellemző fogyasztásuk 6-8W.

Fénypanelek.

Burkolatba süllyesztett világító panelek, nagy sugárzó felülettel, általában TLOF szegélyként használatosak.

Reflektorok.

A heliport felületének megvilágítására használjuk, egyedülállóan szintén LEDes fényforrással. Fogyasztásuk általában 10-15W! Irányított fénykarakterisztikájának köszönhetően nem vakítja a pilótát le- és felszállás közben, ugyanakkor jól megvilágítja a leszállóhelyet.

Fényjeladó.

A leszállóhely beazonosítására szolgál nagy távolságról. Olyan esetben használatos, amikor pl. egy város fényei között nehéz megtalálni a heliportot. Nagy teljesítményű, irányított optikával ellátott LED-ekből áll, vízszintes síkban körsugárzó. Heliport esetében fehér fényű és a H-betű Morze-kódját sugározza. Fogyasztása kb. 100W

Rádiós távkapcsoló.

Segítségével a pilóta a fedélzetről felkapcsolhatja a fényeket. Ehhez csak a kommunikációs rádióadót kell a megfelelő frekvenciára hangolni és az adásindító gombbal vezérelhető a fénytechnika. Három fényerőfokozat közül választhat a pilóta, a rendelkezésre álló leszállási idő 15 perc, de hosszabbítható. A piacon egyedülálló a termékünk abban, hogy felkapcsoláskor előre rögzített nyugtázó hangüzenetet küld a pilótának, valamint egy perccel a leszállási ablak letelte előtt figyelmeztet.

Megvilágított LED-es szélzsák és akadályfények teszik teljessé a rendszert.

A rendszer minden eleme megfelel az ICAO Annex14 előírásainak.

A teljes energiaigény 5-600W. A rendszer elemei alacsony feszültségről táplálódnak (24-48), ezért életvédelmi szempontból is jól teljesítenek.

Fontos kiemelni még az akkumulátoros szünetmentes táplálást, amely folyamatosan rendelkezésre áll 0 másodperces átállási idővel, 1-2 órás időtartamra (bővíthető).

Repülőtéri

Utcai Világítás

Néhány éve – több éves LED-es fénytechnikai tapasztalat után – belevágtunk a kültéri és utcai LEDes világítás fejlesztésébe. Azért döntöttünk így, mert eltérést tapasztaltunk a piaci igények és a kapható gyártmányok között.

A fehér fényű LEDek előretörésével kézenfekvővé vált azok világítási célú hasznosítása. Egyre nagyobb számban jelenetek meg főleg távol-keleti gyártmányú berendezések, melyek hangzatos reklámszlogenekkel a világítás forradalmát ígérték. Ám legtöbbjük világítási célra teljességgel alkalmatlan volt. Igaz ugyan, hogy keveset fogyasztanak, viszont nem is világítanak. A felhasználók szemében a LED mint fényforrás elkezdett degradálódni... Holott a LED-gyártók eredményei nem ezt indokolnák.

Fokozottan jelentkezett ez a tendencia a közvilágítás területén. A gyártók igyekeznek valótlan adatok feltüntetésével, jobb esetben csúsztatásokkal teret nyerni terméküknek a piacon. Eközben a potenciális vásárlókat elriasztja a magas ár, a rossz tapasztalatok. Arról már nem is beszélek, hogy a szabványokkal igen sok termék köszönő viszonyban sincs. Ezek a folyamatok sarkalltak bennünket arra, hogy kifejlesszünk egy saját kültéri LEDes lámpacsaládot, mely megfelel a kor követelményeinek, ugyanakkor megfizethető és a meglévő rendszerekkel kompatibilis legyen.

A főbb jellemzők és irányelvek:
  • Fényhasznosítás.

    Az utcai világítás egyik legfontosabb jellemzője. Mértékegysége lm/W és azt jelzi, hogy adott teljesítményfelvétel mellett mennyi fényáramot produkál a lámpa.. Mivel 70 lm/ W alatti lámpa nem használható utcai világításra, itt csúsztatnak legtöbbet a gyártók. A legtöbb esetben a ledek által kibocsátott teljes fényáramot elosztják azok összteljesítményével. Ez a mai fénydiódák esetében lehet akár 120-130 lm/W is. Igen ám, de nem veszik figyelembe a tápegység veszteségeit, és az optikai veszteségeket a másodlagos optikákon (lencse, bura). Ez összeadva rossz tervezés esetén akár 50 % is lehet. Így máris a szabványon kívülre kerültünk. Mi a tervezés folyamán csakis a legkiválóbb LEDekkel és optikákkal foglalkozunk, a tápegységek kiválasztásánál is igen körültekintően járunk el. Így sikerült elérnünk a 85-90 lm/W-os valós fényhasznosítást, ami a jövőben a LEDek gyorsütemű fejlesztésének köszönhetően nőni fog.

  • Fényeloszlás.

    A másik tévút a meglévő lámpatestek közvetlen lecserélése LEDesre. Ugyanis, (jobb esetben) a hagyományos utcai lámpatestek kihelyezését tervezés előzte meg, a terveket a kiválasztott típusú lámpákhoz igazították, erre alapozták az oszloptávolságokat, -magasságokat, a tartórudak dőlésszögét, így érve el a megfeleő fényeloszlást az úttesten. Ha a kiszemelt LEDes fényforrás fényeloszlási görbéi maradéktalanul egybeesnek a régi lámpáéval, minden további nélkül felszerelhető, de tapasztalatunk szerint ez legritkább esetben van így. Ezért hiába a kiváló LED- lámpa, felszerelve mégsem teljesít jól... Ezért mi azt az utat választottuk, hogy minden egyes LEDre külön optikát szerelünk, és 8-10 fajta optikát variálva mindig a megrendelő igényeit kielégítve a helyszínhez igazított fényeloszlást produkálnak a lámpáink.

  • Külső, egyéb szempontok.

    A tervezésnél fontos szempont volt az egyszerű, könnyen öntisztuló, ugyanakkor tetszetős külső. Nagyon fontos a LEDek jó hűtése, mert ez közvetlen kihatással van az élettartamra. Kerülnünk kellett a keskeny mélyedéseket, kiszögelléseket, melyekben könnyen megragad a por, megtelepszik a moha. Ezért egy robosztus monolit alumínium ház mellett döntöttünk, melynek hátoldala nagyméretű lekerekített élű hűtőbordákból áll. Az optikai és a tápegységet tartalmazó rész tömítésekkel védett a por és nedvesség ellen.

Akadályvilágítás

LED-es technológiát rejt akadályvilágító készülékünk. Ez a lámpa minden tekintetben felülmúlja "ősét", az izzólámpás és a gázkisüléses változatot.

Az OL-108 típusú lámpánknak magasabb a fényereje és a monokróm fénye miatt nagyobb távolságokról is jobban látható, a fogyasztása nagyságrenddel kisebb (<6 W) az élettartama (>100.000 óra).

Ezen paramétereknek köszönhetően jelentős energia megtakarítás és szervizköltség érhető el.(nem kell cserélni az izzókat, ami jelentős összeg megtakarítás egy magasan elhelyezett készülék esetében).
Készülékünk két változatban készül: 230V-osAC hálózati táplálással és 48V-osDC egyenfeszültségre a szünetmentes távközlési berendezések antennáira.

A lámpáink beköthetőek bármely meglévő távfelügyeleti rendszerbe a szintén általunk gyártott OLC távfelügyeleti egység segítségével. Az egység hibajelzést küld a központ felé, ha egy, illetve több lámpa nem világít, és táphiba esetén is.

Speciális

feltöltés alatt...